Sunday, December 31, 2017

DAY 8: NIGHTMARE

Marwan dgn yaya baru lepas hantar aku kat stesyen keretapi kat Jogjakarta malam tu. Mula2 tiket pukul 11pm, so diorang hantar around 10pm naik grab then balik. Tunggu punya tunggu, sekali dapat announcement katanya train delay naik jam 12, so aku pun okay je. So masa tunggu tu, duduk dekat sebelah tempat ada charger kt situ. Malam tu tak ramai orang, so I guess there's nothing to worry about. Well, first time travel solo, kat negara luar pulak tu, memang berdebar + nervous semua ada lah. Lepas checkin semua, aku pun masuk la tempat menunggu train tu. Apa yang aku bawak, satu beg 65L isi baju kat belakang, and satu bag full of camera (DSLR and gopro) sandang kt belah depan, nk secure punya pasal lah kan.

So masa tu aku ambik train executive, sebab nak selesa punya pasal kan, yelah perjalanan jogja ke bandung 8 jam kot, so ambik la executive so that selesa la tidur nanti. Masuk train, gerabak 3, gerabak paling hujung, then cari seat. Letak beg besar tu kat atas, and beg kecik sandang kat depan tu pegang. Masa tu seat sebelah kosong, so sedap sikit tidur. Belah kanan, depan belakang semua seems good, cuma mamat belakang aku ni nampak suspicious sikit, aku dtg dia usha aku, aku duduk dia usha aku, bila dh duduk, aku pandang belakang, dia still usha aku. So aku x fikir negatif, nampak aku ni macam foreigner sangat kot bawak beg besar2, so dia mungkin batak sikit. Pastu rilek2 dengar lagu sambil pakai earphone, then mengantuk, rasa nak tidur. Pandang belah kanan, tengok mbak tu elok je letak beg kat bawah kaki, mostly orang depan pun sama jugak, so I assume that's dah cukup ok kot utk security time tidur. But before tidur tu, aku pandang sekeliling, semua orang dh tidur, except this 1 guy. Masa aku pandang belakang tu, mamat tu tak tidur lagi pun, then dia pun pandang lah balik aku, muka macam penyangak habis. Ah lantak dia lah, aku pun dengar lagu balik. Tengok jam, dah pukul 1, sebabkan dah ngantuk aku pun decide lah tidur time tu, dengan beg kecik tu letak bawah seat, sebelah kaki, then tutup semua pakai selimut, orang kalau lalu memang tak nampak lah dari sisi.

3am. Aku terbangun, first thing first aku check, my bag under the seat. And guess what? TAK ADA! HILANG! nothing can desribe my feeling at that time, panik tak tentu arah, marah, sedih, bengang, semua ada. Ya allah, halim kenapa bodoh sangat letak kat bawah camtu je. Pusing belakang, THAT MAMAT IS GONE! SHIT I KNEW IT! aku bangun, terus lari ke gerabak depan, cari bag aku, pusing kiri kanan nak cari mamat tu dengan bag aku, mana tau jumpa kan, tapi still takda jugak. Aku terus cari pegawai yang jaga tren tu, cakap barang hilang. Mas mas, saya punya beg hilang mas, dalam ada kamera, passport semua mas, tolong saya mas. Dengan muka tahan nangis time tu, aku bagitau diorang. Then diorang pun tanya, tas nya letak di mana om? Aku pun cakap lah dekat sebelah masa tidur, dh cover pakai selimut. Aku ingat dh cover pakai selimut kira ok lah dah cover, tapi tak jugak. Lepastu pegawai2 lain pun datang, dengan polis train pun ada sekali. Check lah dua tiga kali, tak jumpa jugak pusing2 tempat yg sama still x jumpa, yelah pencuri nya dah turun dah! Then aku cakap nk tengok cctv sebab ada nampak kamera kt situ, pastu diorang explain katanya tak boleh tengok kt train. Aku pun naik angin lah kat situ, apa guna kamera ada tapi x leh tengok record kt situ kan. Diorang explain bnyk kali, aku dengan x boleh fikir apa time tu asyik maki2 lah. Pastu ada sorang tu cakap kt geng2 pegawai lain " dia ni orang Malaysia mas, gak ngerti apa kita bilang" aku pun balas lah ingat aku orang Malaysia bodo sangat ke kan tak faham apa diorang cakap, aku kat sini dah seminggu kot, cakap Indo pun fasih sikit2. Pastu lama2 sikit, aku pun redha sikit, diorang cakap lah yang record tu cuma dapat tengok bila dah sampai kat stesyen nanti. So aku pun chill sikit, balik kt seat duduk balik, time balik tu semua orang terbangun tengok aku aahhhh peduli apa. Time duduk tu aku asyik usha je seat belakang tu dah kosong, alahai halim asal bodoh sangat dah nampak mamat tu suspicious lain kali hati2 sikit, dia x ambik beg aku dari tepi, tapi dia seluk ikut bawah seat tu, sebab beg tu kecik so muat ikut bawah tu.

Lama-lama sikit, tarik nafas sikit sikit, lama lama chill sikit keadaan aku time tu, tapi memang tak boleh tidur balik lah, asyik terfikir je pasal insiden tu. Yelah, bayangkan lah weh, DSLR, Gopro, passport, and even purse aku pun letak dalam beg tu, kad2 bank yg boleh oversea transfer pun hilang sekali, biasanya memang purse aku keluarkan dari poket time tidur nk bagi selesa. So, aku jadi papa kedana dalam sekelip mata. Nasib baik phone aku still pegang time tidur tu, kalau masuk jugak dalam beg tu taktau nak jadi apa dah,  and sekali charger2 bagai dlm beg besar jugak, tarik nafas lega, ucap alhamdulillah time tu jugak.

8am. Aku sampai kat stesyen keretapi bandung. Time tu memang murung habis lah. Turun2, polis tadi suruh aku ikut dia pergi balai terus buat report. Balai dia kat sebelah stesyen je, kira macam polis bantuan lah polis stesyen ni, masuk dalam tu then bagi keterangan bagai, nasib baik lesen aku still ada dalam beg besar. Lesen tu satu satunya kad pengenalan yang aku ada time tu, and aku bersyukur still ada satu kad tu. So aku pun cerita lah satu2 dari awal sampai terjadinya kejadian tu kat dia. Bapak tu baik kot, siap belanja kopi lagi haha atleast tenang lah sikit. Duduk lepak lepak situ, pastu tunggu orang IT datang sebab nk tengok record tu. Tunggu punya tunggu, last last dapat jugak masuk train nak check cctv. Kena jalan kaki pulak dari stesyen tu ke tempat servis keretapi tu, agak jauh jugak, tapi first time experience beb, tengok diorang basuh train semua, check engine semua. Lepastu aku dgn mas ridhwan pun pergi kt cctv tu, check seat aku tadi for the last time, takda jugak. Pastu mas ridhwan ni kata kt cctv tu ada memory card dia, so kitorang ambik memory card tu utk transfer masuk dalam laptop, ni pun first time jugak tengok cara bukak cctv tu haha. So sementara tunggu mas ridhwan ni settlekan cctv ni, ada lah group pak2 technician keretapi ni lepak dgn kitorang dua kt dalam train ni. Dia tanya lah sebab apa kt sini semua, asal mana, buat apa kt Indonesia ni, lama jugak sembang dekat sejam lol. Pastu paling tak boleh lupa diorang selalu tanya pasal upin ipin, femes betul upin ipin dekat Indonesia ni, kira dah jadi kartun no satu budak2 kt Indonesia ni tengok. Lepas dah dapat memory kad bagai tu kitorang pun patah balik ke balai tadi sebab nk transfer data tu masuk laptop (record x dpt tengok lagi time ni sebab record tu panjang).



stasion polis keretapi bandung


So masa dah sampai Bandung ni, aku contact group2 aku yg still kt jogja tu. Diorang masa tau awal2 tu agak terkejut jugak, nasib baik diorang tak balik Malaysia lagi time tu huhuhu. Lepastu yaya call aku, then kitorang bincang lah semua macam mana nk tolong aku. Then dia kata supir kitorang kat jogja, Mas Sukron, ada member kerja supir jugak kt Bandung ni, so dia boleh tolong aku lah kot. Dia bagi duit kat sukron, then sukron akan transfer kat akaun member dia kat bandung ni, baru aku dapat duit tu. Aku mintak 1.5juta IDR, sebab incase tak cukup kan, sebab aku ada lagi 4hari kena survive kat Indon ni, lama weh hahahaha aku cuma fikir nak balik Malaysia dengan selamat je time ni.

jalan kaki pergi keretapi tadi





Back to the cctv part balik, transfer punya transfer, asyik fail je. Mas ridhwan kata dia akan try lagi, so esok aku kena dtg balik kt stesyen ni, yelah dia macam kesian pulak kat aku kena tunggu lama2. So tak lama lepastu mas cecep (kawan mas sukron) pun datang. Dia ambik aku, then kitorang pun deal lah macam yang yaya bincang tadi, ambik duit then settle. Pastu aku mintak dia tolong hantarkan ke tempat hostel aku, and bawak tempat makan jap before pergi sana. Dia bawak aku makan nasi padang, sebab dia kata tu makanan yg femes kat Bandung ni, so aku pun ok jelah ikut aja. Konsep nasi padang ni dia letakkan lauk banyak2 kat depan meja kau, pastu lepas makan dia akan charge berapa pinggan yang kau usik. Aku tanya lah mas cecep ni kalau ambik seketul dia charge sikit ke satu pinggan? dia kata dia akan charge sikit je. Pastu bila kira2, asal ada je lauk yg terusik, dia akan charge satu pinggan terus hahahha jilake tertipu aku time tu baik aku makan satu lauk je. Total makan time tu around 90k IDR= RM30 hahhaha mahal weh dah la duit aku limited tak pasal2 kena bayar makan mahal. Tapi bila fikir2 balik mas cecep ni nk tolong aku, so aku fikir pun ok jelah.

Stesyen Bandung

Nasi Padang



So dalam perjalanan nk balik tu, dia cerita lah pasal pencopet pencopet kat Indon ni. Dia kata kat sini kalau nk kerja pendidikan kena tinggi, kalau tak habis belajar memang K.O lah susah nk kerja. Bila dah takda kerja, nk senang tu yg curi barang orang lain tu. Kadang tak habis belajar tu sebab kadar kemiskinan kt sini tinggi, and diorang x mampu bayar yuran. Lepastu pulak, dia kata bukan foreigner je yg jadi target, even rakyat diorang sendiri pun kena copet jugak. Mas cecep sendiri kata yg dia pun pernah kena copet dekat mall. Then dia bagi tips lah kalau barang2 berharga ni letak je kt beg pakaian ni kt paling bawah, sebab pencopet ni x kan suspek ada barang berharga dlm beg baju, pastu takkan dia nk bukak check pulak kan. Lama jugak sembang dengan dia, dh la naik kereta besar macam vellfire tu haha, kereta dh besar, pastu jalan kat situ macet lain macam, dengan baru lepas hujan nya, lagi lah jam, serabut aku tengok jalan kat Indon ni, motor lagi banyak dari kereta, penuh jalan dengan motor. Pastu jalan2 dekat sini macam takda pedoman pulak tu haha tak tak dia macam takda line yg behave macam kt Malaysia, asal mana yang ada ruang tu asal boleh selit, kita selit, so memang agak serabut lah dengan honnya, cuma apa yang unik kat sini jam serabut macam mana pun, eksiden tu agak jarang sekali.

Last2 lepas waze sampai pun kitorang kat Pele Backpackers ni, pastu bayar lah duit sikit kt mas ni seikhlas hati, lagipun dia ni dari travel agency, rasa macam x manis pulak kalau tak bayar upah (duit aku makin limited lah weh huhuh) Nasib baik tempat ni aku dah book dari Malaysia lagi. Oklah satu bilik single dengan katil queen dapat RM40 satu malam, ok kan, service diorang pun ok. Aku masuk bilik aku, unpack barang2 sikit, then rehat. Dalam pukul 7 camtu aku terus tidur, sebab penat sangat, plus sedih lagi pasal insiden tadi, dah tak boleh fikir apa dah, cuma fikir nak balik Malaysia dengan secepat mungkin.

Hostel Pele Backpackers


Bilik untuk 2 malam (ok kan satu malam RM40?)

View dari bilik




















No comments:

Post a Comment