Sunday, December 31, 2017

DAY 11: WELCOME BACK TO MALAYSIA, HALIM!

So it's the final day. Let's end this misery.

Pagi tu aku bangun awal packing siap2 nak balik Malaysia. Make sure semua dah settle, document semua dah lengkap, pukul 8 aku pun call grab motor macam biasa. Flight aku pukul 11 pagi tu, so rasanya mesti sempat sampai, tengok eta dalam grab ni sejam je sampai airport.

Request punya request, banyak rider deny, aku pun taktau kenapa, tengok dompet memang cukup2 je untuk grab motor, grab kereta memang takcukup duit dah, time tu dah start panic dah. Pastu dalam pukul 8.30am camtu, tetiba ada rider accept, alhamdulillah. Lepas ucap selamat & terima kasih kat warden tu, aku pun naik lah rider tu. Tanya dia dah berapa lama bawak grab motor ni? dia kata baru 3 hari. Aku pun O K. I mean OOOOO KKKKKKKKKKK. Ok 3 hari bawak grab motor, so harini nak bawak aku pergi airport pulak, ahhhh jalan je ah tak kisah asal sampai, eta sampai airport pukul 9.30am.

Thanks for the good rest

At first semua ok memula. Sambil2 bawak tu dia sembang pasal kenapa Indonesia tak maju, sebab pemimpin banyak korupsi bagai (well it's true tho haha) Bawak punya bawak aku pun enjoy tengok sekeliling jakarta ni sebab semalam takda masa kan. Pastu macam masuk jalan kampung, lalu rel keretapi lak, bila ada keretapi lalu dia akan stop jalan tu. Oh lagi satu sebabkan harini hari sabtu, so banyak orang sini liburan hujung minggu, so takdelah macet sangat, jalan pun clear je, syukur syukur. Dia kata kalau weekdays azab masuk jakarta ni macet dia, dengan motor yang banyak gila kat sini lebih dari kereta pulak tu, memang stress habis.

Ok so now nak masuk jalan pergi airport pulak. Kat sini dah start buat hal pulak dah. Ikut map, semua jalan salah. Nak tau kenapa? SEBABNYA JALAN DEKAT SINI ASINGKAN JALAN KERETA DENGAN MOTOR, JALAN UTAMA PERGI AIRPORT KERETA JE BOLEH LALU KEPALA BANA DIA! Sumpah time ni aku mencarut je kat atas motor ni apa ke bijak road development dekat sini tak kasi motor lalu pergi airport. Dah tu motor nak lalu mana? LALU JALAN BELAKANG MASUK CELAH2 KAMPUNG BAPAK DIA. So yang eta sejam tadi kalau naik kereta, memang dekat dah asalnya, dah boleh nampak airport dah time tu, kalau naik kereta bayar tol terus lepas masuk airport, tapi motor pulak tak boleh lalu tol katanya nanti kena tahan dengan polis, kena pulak grab baru 3 hari bawak, ikut jelah.

So kena lah patah balik. Pusing2 tanya orang local semua kata kena patah balik lah, jauh lagi lah, aku dah pening gila, masa berjalan laju pulak dengan panas nya cuaca, plus beg berat pikul kat belakang time tu. Pusing punya pusing, tak jumpa jalan, kena patah balik bagai, rider ni pulak newbie, boleh tahan bingai dia taktau jalan, aku direct maki dia atas motor time tu kalau taktau jalan janganlah accept, dia pun rasa bersalah je. Lepastu mintak tolong aku tengokkan waze map direction, aku search semua ikut jalan tol, pusing2 pun dia kata tak boleh sebab ada tol, aku stress lama2 aku maki dia tak boleh guna phone la bingai map tunjuk jalan paling dekat which is ofcourse lalu tol, waze tu bukan tau kau naik motor ke kereta, boleh tahan jilake jugak jalan nak pergi airport ni aihhhhh panas je hati time tu.

Dipendekkan cerita, last2 jumpa pun jalan masuk airport, tapiiiiii masa dah timeeeeee. Jam dah tunjuk pukul 10.45am, so rasa ada lagi 15minit lagi. Sampai je airport terus lari pergi kat guard masuk kat gate mana. Pap!!! Guard kata aku punya flight bukan dekat terminal ni, tapi terminal lagi satu!!!! YA ALLAH! Dia kata kat Jakarta ni ada 3 terminal, satu terminal  untuk satu flight. Aku dah geleng kepala time tu. Jarak antara terminal dalam 10 minit, so sekarang aku dekat terminal 1, which is for lion air, and aku kena pergi ke terminal 2 for airasia, taktau pulak aku airport dia camni, and dekat tiket pun just tulis gate berapa, takda pulak tulis terminal berapa, so kat situ dah buang masa. Nasib baik rider tadi tak blah lagi even aku dah bayar haha, so dia bawak aku pergi ke terminal 2.

Sampai je terminal 2 dalam pukul 11, memang dah nazak habis time tu. Aku terus lompat dari motor tak bagi tips langsung kt rider tadi ye ah sebab dia ah aku lambat macam ni. Panic punya pasal time tu, another day, another amazing race, tapi kalini lagi extreme lari, tali kasut cabut pun buat bodoh. Terus pergi ke guard tanya laju2 cakap emergency case punya pasal, dia kata kastam dah lepaskan terus gerak tempat checkin. So aku pun lari tempat checkin luggage tu.

Fuhh kat sini drama habis. Jam menunjukkan 11 pagi. Aku tanya kaunter tu sempat checkin lagi tak? dia kata maaf dah tak boleh. kali kedua aku tanya, dia kata dia try contact cabin crew, kata tak boleh jugak, kali ketiga aku merayu melutut bagai, dia try contact kata tak boleh jugak. Apalagi, aku pun jerit lah time tu, satu terminal dengar aku menjerit, pastu terpijak kaki orang belakang haha dia marah aku buat bodoh je. Kepala runsing habis time tu, yelah bayangkan kalau aku terlepas flight ni, memang takkan dapat balik Malaysia. Duit habis terus takde, kad atm takde, phone habis battery sebab bukak waze sepanjang ride jiake tadi. I'm done. Pastu yg jaga counter tadi tetiba tanya, dah checkin tiket ke belum, aku cakap dah checkin online dah. Then dia kata oooohhhh sini checkin luggage yg tak boleh, kira bag ni memang takkan masuk tempat luggage lah, terpaksa bawak naik cabin even dh bayar utk luggage. Lepastu dia kata try masuk pergi terus ke boarding gate tanya orang kat sana.

So dekat security punya xray tu aku try buat secepat mungkin sebab nk kejar pergi boarding gate tu, dengan harapan flight tak terbang lagi. Punya main laju aku lepas security sampai tertinggal jaket baru beli baru sekali pakai huaaaaaaaaa. Pastu tak sempat patah balik terus lari pergi boarding gate, then jumpa orang kat kaunter tu. Masa sampai situ aku sempat jeling kapal airasia tak terbang lagi, harap2 tu balik KLIA. Pastu aku tanya mana flight nk balik malaysia, dia kata dh tutup. Then aku pun kata lah try contact cabin crew boleh masuk lagi tak sebab kapal tak terbang lagi tu. 2 kali dia walkie talkie kapten kata tak boleh sebab nak berlepas dah, dia kata flight should be 10.30am, sekarang dah 11 lebih, OHMY aku salah tengok time, salah aku jugak salah tengok kat situ. Kali ketiga brader kat boarding gate tu terus pergi kat cabin tanya boleh ke tak, aku tunggu mcm lama sikit, tengok dia tak muncul lagi pun, apa lagi aku tengok takda orang jaga aku terus tolak sendiri terus pergi ikut sekali pergi cabin. Hah terkejut semua, mas tu pun kata "sudah dia datang sini pula" haha aku terus direct cakap kat cabin crew kat dalam tu *orang Malaysia* say sorry then cakap emergency case, then tunjuk tiket dengan boarding pass baru dia kasi masuk. Oh before that masa aku tolak pintu tu there's a women follow dari belakang dia nk naik flight mana tah singapore kot pastu sukati dia je ikut aku kata ingatkan dh boleh board masuk flight haha.

Masuk je flight semua pandang aku macam tak puashati haha takkan aku nk jerit sorry kuat2 pulak kan dalam flight tu, dalam hati sorry semuaaaa cehhhh. Letak beg kat atas, then duduk dekat seat. Untuk confirmation, aku tanya pompuan sebelah aku tu, "ni flight balik Malaysia kan" then she say yes. Alhamdulillah dapat pun naik, Malaysia I'm coming home!

Sampai kat KLIA2, first thing first kena buat is pergi pejabat imigrisen kat airport tu, untuk inform yang aku dh selamat sampai Malaysia, and kena pulangkan emergency passport tu sebab boleh pakai sekali je. Kat situ lah aku jumpa Wen dari China dia tengah buat visa and aku settle passport aku haha. Lepas dari imigrisen kena buat report polis kat balai polis airport kat situ. Lepas je settle report polis dah boleh balik.

Passport emergency, boleh pakai 1 way je

POST-TRAVEL

So dah rilek2 settle semua benda, baru settle kan document pulak. Benda first sekali kena buat is kena pergi HQ imigrisen kat Putrajaya kena pulangkan satu surat yg cakap dh sampai Malaysia, oh surat ni imigrisen kat airport yang bagi. Oh lupa before settlekan imigrisen ni, better pergi buat ic dulu, then baru settle imigirisen. Disebabkan ni kes jenayah, so aku tak payah bayar pape utk ic baru tu. (dahlah IC baru pakai sebulan lebih, passport pun baru renew before pergi Indon huwaaaaaa) Lepas settle ic baru pergi imigrisen balik, then ada a few document kena buat angkat sumpah dekat majistret sebelah bangunan imigrisen tu. Lepas dah settle semua tu, pegawai tu kata next time kalau nk buat pasport baru kena buat kat Putrajaya sebab case file dekat situ.

So pasal insurance tu, alhamdulillah dapat cover full ikut insurance book tu, tapi tak dapat cover total loss aku sebab aku beli insurance yang murah punya, aku punya advice kalau nak beli travel insurance tu better beli ikut je total loss tu berapa, alah berapa jelah sangat bayar kalau nk compare kerugian kalau kena jadi macam aku. Memang kita tak boleh jangka kan benda yang buruk/ tak diingini berlaku, but better prepare for the worst right?

So that's all cerita aku untuk kalini. Thanks kepada semua yang sudi membaca pengalaman hidup aku yang tak seberapa ni. Semekom bye tata.